Onze hervormde kerk in Wilsum is de oudste kerk van Overijssel.
Ter gelegenheid van de restauratie in 1981-1982 is een boekje uitgegeven met veel informatie over de kerk.
Dit boekje is nog steeds verkijgbaar bij de Kerkrentmeesters. kerkrentmeester@hervormdwilsum.nl
De Nederlands-Hervormde Kerk in wilsum heeft een lange geschiedenis, en is voor zover bekend,
de oudste kerk van Overijssel. Sinds de bouw, rond 1050, heeft de kerk vele stromen,
overstromingen en gevechten doorstaan.

Het stadje Wilsum heeft waarschijnlijk aan de scheepvaart haar oorsprong te danken, door de gunstige ligging aan de IJssel,
'een uur gaans boven Kampen'. Men kan ook nu nog, vooral in het voorjaar, in Wilsum genieten van een prachtig uitzicht
op de IJssel, met als decor Kampen.

Wilsum is ouder dan Kampen. In het jaar 1170 komen we de naam voor het eerst tegen, toen nog vermeld als 'het kerspel Wilssem'. Ook wordt het plaatsje genoemd in een brief geschreven in het jaar 1213 door Otto I van Gelder, de 33ste bisschop vanUtrecht. In die tijd moest de bevolking namelijk in Wilssem de 'smalle of kleine tienden' voor de Heilige Synode betalen, zijnde 'voor ieder huis 4 penningen', alsmede een heffing voor de St. Maartenskerk in Utrecht zijnde 'voor ieder erf 5 stuivers en voor een half erf 2 1/2 stuiver Dev.munt'.